
  

 
 

DEFAMATION 
AND DAMAGES 

 

by David Gooderham 

October 6, 2011



 

 

DEFAMATION AND DAMAGES 
LARGE DEFAMATION AWARDS IN CANADA 

INTRODUCTION 

This is a review of defamation damage awards in Canada with a 
special focus on recent awards in British Columbia. 

The first edition of this review was prepared in 2001. At that time 
the objective was to look back six years to assess the impact of the 
very large $1.6 million damage award in Hill v. Church of 
Scientology of Toronto, [1995] 2 S.C.R. 1130 in 1995. Following 
that judgment there had been about half a dozen other very large 
awards across Canada up to 2001 including a $950,000 award in 
the Ontario case of Leenen v. C.B.C. (2001), 48 O.R. (3d) 656; 
(2001), 54 O.R. (3d) 612 (C.A.).  That series of high level awards 
raised the prospect that damages in defamation cases in Canada 
would generally escalate. 

The past ten years have seen five notably high awards in 
defamation cases in British Columbia which have ranged between 
$200,000 and $400,000. But a full review of all cases since 2001 
shows that the majority of defamation cases that proceed to trial 
and result in damage awards in British Columbia fall within a 
range between $10,000 and about $80,000. Awards at the higher 
end of the usual range – between $100,000 and $150,000 – are still 
relatively infrequent. This pattern of awards is consistent with our 
review in 2001. 

Looking back over fifteen years it is clear that the spate of very 
large awards in the late 1990s has not translated into any across-
the-board increase in damages in defamation cases. Large awards 
remain relatively rare in British Columbia and across Canada. We 
have looked to see if the impact of electronic (Internet/email) 
technology has triggered any change in damage trends. Our 
previous review included only one large damage award that 
involved electronic media: the $875,000 judgment in Southam Inc. 
v. Chelekis, 2000 BCCA 112 which concerned publication of an 
investment newsletter by e-mail and on the Internet. Defamation 
cases involving publication by website and e-mail are now 
common. Of seven awards of $150,000 or more in British 



 

 

Columbia during the past eight years, four of them involved the 
Internet or e-mail as the principal mode of publication. But so far 
the decided cases do not show that the Internet has had any 
significant impact on the overall level of damages. 

This review is heavily focused on the monetary amount of 
defamation awards. But the important aim of this discussion is to 
identify in a practical way the crucial factors that guide the courts 
in assessing damages. These are practical questions because many 
of these factors are entirely within the control of a litigant 
defendant, even after material has been published that gives rise to 
a threat of legal proceedings. The emphasis in this review is on risk 
management. 

The question can be asked: what are the characteristics that tend to 
turn a defamation case into a “worst case” situation? 

VERY LARGE AWARDS: 1995 TO 2000 

It is useful to begin with a series of very large awards from the 
period 1995 – 2000. These cases are still part of the framework for 
any damage assessment in significant defamation cases, and they 
are still frequently cited: 

A TELEVISED PRESS CONFERENCE: 1.6 MILLION – HILL V. 
CHURCH OF SCIENTOLOGY OF TORONTO, [1995] 2 S.C.R. 1130 

In 1995, the Supreme Court of Canada upheld a jury award 
totalling $1.6 million against the Church of Scientology of Toronto 
and the Church’s lawyer. This is the largest defamation judgment 
ever awarded by a Canadian court. The award of general damages 
against the two Defendants was $300,000. In addition the Supreme 
Court of Canada upheld the jury’s award of an additional $500,000 
aggravated damages and a further $800,000 punitive damages. 

The facts of the case were unusual. There was evidence before the 
jury that the Defendant Church had systematically spread 
information that it knew to be false, about the Plaintiff, in a 
deliberate attempt to destroy his reputation. In the crucial incident 
false information was distributed to a press conference, with the 
intended result that it was disseminated to a mass audience. The 
Supreme Court of Canada described the conduct of the Defendant 



 

 

Church as “a continued attempt at character assassination”. While 
the facts are extreme, the judgment clearly extended the boundaries 
of damages awards in defamation cases. The $300,000 general 
damages award has been cited in numerous cases since. 

PROFESSIONAL REPUTATION: $465,000 – BOTIUK V. TORONTO 
FREE PRESS PUBLICATIONS, [1995] 3 S.C.R. 3 

The 1995 decision of Botiuk v. Toronto Free Press Publications 
was a non-jury case from Ontario. The trial judge’s $465,000 
award of damages (general damages of $140,000 and $324,000 
loss of income) was upheld by the Supreme Court of Canada. The 
Defendants published documents that falsely alleged that the 
Plaintiff, a lawyer and prominent member of the Ukrainian-
Canadian community, had misappropriated money. Several of the 
Defendants continued to repeat the libel after the start of litigation. 

The Botiuk case and Hill v. Church of Scientology of Toronto were 
both decided by the Supreme Court of Canada in 1995, within a 
few months of each other. One was an appeal from a non-jury 
award, the other a jury verdict. In Hill v. Church of Scientology of 
Toronto Canada’s highest court also considered, and rejected, a 
legal challenge based on the Charter of Rights and Freedoms to 
some of the central principles of defamation law in Canada. The 
court rejected arguments that the law of defamation in Canada 
places unreasonable and unfair burdens on Defendants.  

The Supreme Court of Canada expressly rejected the proposition 
that a “cap” should be placed on defamation awards that would 
place a maximum monetary limit on damage awards in libel cases. 

ELECTRONIC TECHNOLOGY: $875,000 – SOUTHAM INC. V. 
CHELEKIS, 2000 BCCA 112, 73 B.C.L.R. (3D) 161 

The decision of Southam Inc. v. Chelekis illustrates the potential 
for high damages awards in cases that do not involve traditional 
mass media. Damages totalling $875,000 were awarded against the 
Defendant Chelekis, publisher of a Florida-based newsletter. From 
his office in Florida, Chelekis distributed reports about Canadian 
junior stocks. His method of operation was described in a press 
report quoted by the B.C. Court: 



 

 

He is one of the new breed of investment newsletter 
writers using cheap desktop publishing equipment 
to spread his views around the world in newsletters, 
faxes, E-mail, wire services and over the Internet.  

Chelekis distributed false reports that attacked the Plaintiff Baines, 
an investigative journalist who covered companies listed on the 
Vancouver Stock Exchange. The reports were initially published in 
the Bull & Bear, a Florida based specialty business publication. 
Several of the reports were republished by Market News, a 
Vancouver-based distributor of business information. Market 
News distributed the reports by electronic communication to 
private subscribers, and also was found to have transmitted the 
reports to other business news distributors, including Bloomberg. 
By means of these channels, the reports achieved worldwide 
distribution. 

In the same action, general damages of $250,000 were awarded by 
the trial judge against Vancouver-based Market News and its 
owner for their part in this chain of republication. Market News 
appealed the amount of this award. In refusing to reduce the 
$250,000 award (which it said “may be ... on the generous side”), 
the B.C. Court of Appeal took into account the “enormity” of the 
false allegations against the Plaintiff contained in the material that 
Chekelis had provided to Market News, and the failure of Market 
News to investigate the allegations to verify the truth of the 
statements before republishing them. 

Southam Inc. v. Chelekis was one of the first cases that 
demonstrated how electronic technology makes it possible for an 
individual to achieve worldwide distribution of defamatory 
material, with devastating consequences in terms of damages. 

NEWSPAPER FRONT-PAGE STORY: $780,000 – HODGSON V. 
CANADIAN NEWSPAPERS CO. (2000), 49 O.R. (3D) 161 (ONT. C.A.) 

The Ontario Court of Appeal in Hodgson v. Canadian Newspapers 
affirmed the decision of an Ontario trial judge who awarded a total 
of $780,000 plus interest against the Globe and Mail newspaper for 
general damages, aggravated damages, and special damages 
arising out of a series of articles which libelled a senior municipal 
official in a suburban Toronto municipality. The decision of the 



 

 

trial judge (July 3, 1998 39 O.R. (3d) 235) had been for the slightly 
higher total of $880,000, including $400,000 general and 
aggravated damages, $380,000 special damages arising out of the 
fact that as a result of the publication of the libel the Plaintiff lost 
his job, and $100,000 punitive damages. The Appeal Court upheld 
the damages assessment, except for the punitive damages award of 
$100,000 which it set aside. 

In a front page headline story in 1991, the newspaper had alleged 
that the Plaintiff, in recommending to the municipal council that it 
purchase a piece of land from a prominent developer to construct a 
highway overpass, deliberately withheld from council information 
that would have shown that the municipality had the right under a 
subdivision agreement to obtain the land for free. The newspaper 
alleged (it was untrue) that the Plaintiff was a personal friend of 
the developer. The defamatory implication was that he had 
breached his duty to favour a friend. 

The case required 78 days of trial. 

Although the Ontario Court of Appeal upheld the damages award 
(except for the punitive damages) the court at the conclusion of its 
judgment sounds a cautionary note about what it described as “a 
steady escalation in the level of libel damage awards” since the 
1995 decision in Hill v. Church of Scientology of Toronto. The 
court observed that in view of the $380,000 special damages 
awarded to the Plaintiff because of the impact of the articles on his 
employment income, the additional $400,000 award of general and 
aggravated damages was “very high”. The Ontario court comments 
on the risk posed by excessive libel damage awards, citing a 
statement from a recent decision in the Court of Appeal in 
England: 

A series of jury awards in sums wildly 
disproportionate to any damages conceivably 
suffered by the Plaintiff has given rise to serious 
and justified criticism of the procedures leading to 
such awards. 

Despite these reservations, the Ontario Appeal Court declined to 
reduce the general and aggravated damages awarded by the trial 
judge in the Hodgson v. Globe and Mail case. The court noted that 



 

 

as a general rule the standard of review of libel awards by an 
appeal court is “so stringent as to offer little prospect of success”. 
Nevertheless, the court concludes by saying that “this judgment” 
should not “be read as condoning or encouraging similar awards”. 

TELEVISION JOURNALISM: $200,000 – MYERS V. C.B.C. ONTARIO 
(1999), 47 C.C.L.T. (2D) 272; (2001) 54 O.R. (3D) 626 (C.A.) 

On November 19, 1999 the Ontario Supreme Court awarded 
$200,000 in damages against the C.B.C. for defamatory statements 
made about the Plaintiff, a cardiologist, during an hour-long 
episode of the program Fifth Estate. The audience was about one 
million viewers. 

The C.B.C. broadcast was an investigative story about a heart 
medication. Medical research had raised some questions about the 
safety of the medication. The Plaintiff, a highly regarded academic 
specialist, had participated in a Government organized meeting in 
Ottawa to discuss what steps should be taken to caution doctors 
across Canada about the risks of prescribing the drug. The C.B.C. 
obtained a transcript of the meeting. In preparing its program, the 
television broadcaster quoted out of context selected fragments of 
the transcript in such a way that the Plaintiff appeared as though he 
favoured the drug industry over the lives and welfare of heart 
patients. The broadcast falsely portrayed the Plaintiff as a person 
who knew the medication was killing thousands of patients and did 
not care. 

The C.B.C.’s defence of fair comment failed. The court found at 
paragraph 146 that: 

In this case, I find that the selectivity of the 
reporting does establish malice. In pursuit of a 
sensational story about a potentially serious drug 
regulation issue, the Fifth Estate took clips and 
excerpts of remarks made by a leading cardiologist 
out of their complex context and presented them in 
a simplified, “good guy bad guy” format. 

In fixing damages, the court took into account the reputation of the 
Defendant, the C.B.C. It was a media source that was “considered 
reliable in Canada.” The prestige and apparent authority of the 



 

 

source of the libel is a factor that supports a high award, because 
people are more inclined to believe that the allegations are true. 
The judge also took into account that the C.B.C.’s conduct was 
malicious: the judge concluded that the program content showed 
that there had been an element of ill will towards the Plaintiff 
among those who prepared the programme. An appeal to the 
Ontario Court of Appeal was dismissed. 

TELEVISION JOURNALISM: $950,000 – LEENEN V. C.B.C. (2001), 
48 O.R. (3D) 656; (2001), 54 O.R. (3D) 612 (C.A.) 

In addition to the above award, in a separate defamation action 
another medical researcher and world recognized expert in the 
field of hypertension, Dr. Frans Leenan, recovered $950,000 
damages against the C.B.C. and other Defendants involved in the 
production of the same Fifth Estate program. The Plaintiff was 
asked to serve on a committee formed by the Health Protection 
Branch on the use of the medication which, early research 
indicated, might increase the risk of heart attack in hypertension 
patients. Dr. Leenen, like many senior researchers, was also a 
member of the advisory board of a major pharmaceutical company. 

The trial judge found that the broadcast falsely conveyed the 
innuendo that the Plaintiff supported the prescribing of “killer 
drugs”, that he was in a conflict of interest and was receiving a 
pay-off or kickback from a drug company, and that he negligently 
or deliberately ignored information about the drug in question, 
allowing him to downplay the medical risks, all for the advantage 
of the drug manufacturer. 

In assessing damages, the trial judge took into account the 
“sensationalized manner” in which the program was presented. It 
was a “slanted, one-sided” production. The judge refers, for 
example, to a conversation between the television producer and a 
C.B.C. interviewer who was preparing to ask the plaintiff some 
questions. The producer tells the interviewer to ask her question 
with her “famous sneering feeling”. The judge found that this was 
evidence showing the “disdain” that the defendants wanted the 
viewers to have towards Dr. Leenen. In another segment, the 
plaintiff was shown “fumbling because he did not have his 
glasses”. The trial judge comments that this unflattering segment, 



 

 

repeated twice, could only have been intended to reduce the 
plaintiff’s standing and credibility in the mind of the viewer. 

The trial judge awarded $400,000 general damages, $350,000 
aggravated damages against the C.B.C. and other Defendants 
involved in the broadcast, and $200,000 punitive damages. The 
Ontario Court of Appeal dismissed an appeal of this decision. 

BRITISH COLUMBIA: 
VERY LARGE AWARDS: 2001 TO 2011 

Since 2001 in British Columbia there have been five “very large 
awards” in defamation cases. The phrase “very large award” has 
no recognized usage in the way our courts decide these cases. It is 
merely a description used here to identify damage assessments that 
significantly exceed the usual range of awards. The higher end of 
the more conventional level of awards in British Columbia is about 
$150,000. 

INVESTMENT NEWSLETTER: $200,000 – AGER V. CANJEX 
PUBLISHING LTD., 2003 BCSC 891; 2005 BCCA 467 

The plaintiff was a geophysicist who worked in the exploration and 
development of mineral resource properties. The defendants 
included the publishers of Stockwatch, a Vancouver publication 
which reports daily on stock trading information to subscribers. In 
February 2000 Stockwatch published a number of articles that 
related to the acquisition of a mining property by a company 
whose shares were publicly traded. Test results after acquisition of 
the mineral property showed that the property did not contain any 
significant amounts of gold. The share value collapsed. Among 
other things, the articles refer to the plaintiff as “the vendor of the 
salted property”. The implication, which was not proven to be true, 
was that the plaintiff and others had knowingly transferred a 
worthless mining property to the company. The trial judge awarded 
general damages of $200,000, plus a total of $100,000 aggravated 
damages – for a total judgment of $300,000. 

The published articles concerning the collapse of the value of the 
mining shares attracted enormous and sensational attention in the 
mining and investment communities in which the plaintiff made 



 

 

his livelihood. This was an instance of publication to a special 
audience. The evidence at trial showed that the publication was 
distributed to only 150 subscribers who received hard copies, but 
there were over 12,000 Internet subscribers. 

The trial decision was appealed to the BC Court of Appeal. The 
appeal on liability was dismissed but the Appeal Court did set 
aside the award of aggravated damages. The total award was 
therefore reduced to $200,000. The Court of Appeal noted that 
before an award of aggravated damages can be justified there must 
be a finding that the defendant was motivated by “actual malice”. 
The trial judge did not expressly make a finding of “actual malice”. 
The trial judge had based his award of aggravated damages on the 
fact that the defendants had persisted in a defence of truth until five 
weeks before the trial, and furthermore the defendants had failed to 
withdraw the defamatory parts of the articles from Internet access. 
This case raised the point that unlike conventional media, Internet 
publication remains accessible in the public domain unless positive 
steps are taken to delete the offending material. 

The Court of Appeal commented at paragraph 82 on the fact that 
the stories continued to be posted on the defendant’s Internet 
website for a prolonged period after the complaint was made: 

Lastly, in awarding aggravated damages the trial 
judge referred to the continued presence of the 
offending articles on the company’s Internet 
website. The Internet is a growing new medium of 
communication. The trial judge correctly identified 
the articles’ continued presence on the website as a 
matter of serious concern. It justifies the injunction 
granted. 

However, in my view, retention of the articles on 
the website is not synonymous with actual malice. 
Absent a finding of express malice, as is here the 
case, it follows from my earlier discussion that this 
factor does not support the award of aggravated 
damages. 

This does not mean that in future a failure to delete defamatory 
material in a timely way from a website will not provide grounds 



 

 

for aggravated damages – especially if there is evidence that the 
failure to delete is deliberate and wilful. 

The resulting damage award remaining after the appeal was 
therefore $200,000. 

MUNICIPAL OFFICIAL DEFAMED: $285,000 – CLARK V. EAST 
SOOKE RURAL ASSOCIATION ET AL, 2004 BCSC 1120 

This serious defamation claim arose out of the approval process for 
a land development project. Some local residents strongly opposed 
the project. The plaintiff was a municipal official who held the 
position of Chairman of the Capital Regional District. The 
Regional District had a role in planning and approving land 
development. The developer sought approval for a particular 
project. A local group (including the defendants) organized the 
“East Sooke Rural Association” to oppose the project. The 
association published a newsletter that, among other things, made 
an allegation that the plaintiff had covertly accepted campaign 
donations from the developer, with the implication that this 
influenced the outcome of the development application. The 
allegations, which turned out to be completely untrue, implied the 
commission of what would have been a criminal offence.  The 
newsletter contained other factual statements about the plaintiff’s 
actions which were shown to be untrue, and which portrayed him 
as favouring the interest of developers. The contents of the 
newsletter were not protected by fair comment. 

The trial judge assessed substantial damages against the 
defendants: $100,000 general damages against all members of the 
defendants’ group jointly and severally, and an additional $25,000 
against one of the defendants for a related publication. Awards of 
aggravated damages were made against individual defendants of 
$75,000, $50,000, $25,000 and $10,000. The total amount of 
damages was $285,000. The content of the allegations was 
obviously very serious. But the judge appears to have also attached 
considerable weight to the fact the defendants persisted right up to 
the end of the trial in not only asserting the truth of their 
allegations (which were found to be wholly without foundation) 
but the defendants also alleged, and publicly declared, that the 
plaintiff’s purpose in bringing his action was to intimidate the 



 

 

defendants so that there would be no disclosure of his supposed 
improper relationship with the developer. The defendants brought 
a counter-claim alleging that the plaintiff’s action was brought for 
an improper purpose. 

In assessing damages the trial judge made the following comment: 

And finally, the probability that the libel, driven 
underground, will emerge from its lurking place at 
some future date. Mr. Clark must be able to point to 
a sum awarded sufficient to convince the bystander 
of the baselessness of the charge levied against him 
by these defendants. 

[underlining added] 

The trial judge was evidently persuaded that the persistence of the 
defendants’ charges of misconduct could only be adequately 
addressed by a monetary award that would leave no doubt in the 
minds of bystanders that the allegations were baseless. 

VINDICTIVE CAMPAIGN ON INTERNET: $400,000 – NEWMAN ET 
AL. V. HALSTEAD ET AL., 2006 BCSC 65 

The eleven plaintiffs were all persons associated with a school 
district, including nine school teachers, a retired trustee, and a 
parent of a former student in a public school. The defendant was a 
member of the local community who used e-mails, Internet 
websites and chat rooms to make a series of very serious 
allegations about alleged misconduct by the plaintiffs. 

The defendant did not appear at trial. The court found that she had 
conducted what amounted to a “vindictive campaign” against the 
plaintiffs. The total award of about $400,000 was made up of a 
number of separate awards in favour of each of the plaintiffs, 
including three claimants who received between $100,000 and 
$150,000 each, and other plaintiffs receiving smaller awards 
between $15,000 and $20,000 each.  The exceptional factors in this 
case include the fact that the allegations were made persistently, 
over a prolonged period of time; the campaign was on the Internet 
and by e-mail; the allegations against the plaintiffs were 
unfounded; and the charges were knowingly false or characterized 



 

 

by a reckless indifference to whether they were true or not. The 
defendant was wilful in her conduct, and there was never any 
apology or retraction. 

The result in this case affirmed what is clear in law but has been 
slow to gain general public recognition and acceptance: the 
Internet is not a “no law” space, and individuals or organizations 
who use the Internet for a campaign of vilification will face very 
substantial damages. 

WEBSITE DEFAMATION: $257,500 – WEGO KAYAKING LTD. ET AL. 
V. SEWID ET AL., 2007 BCSC 49 

The two corporate plaintiffs operated small businesses which 
offered recreational kayak tours in the vicinity of Johnstone Strait 
at the northeast coast of Vancouver Island. The trial judge noted 
that kayak tourism relies heavily on the Internet to attract 
customers. The defendant Sewid, a member of the local Kwa 
Ka’wakwa First Nation, offered cultural tours in the same area. 
The defendants operated a website which purported to describe 
other local kayak tour companies as either “good kayak 
companies” or “bad kayak companies”. The defendants’ website 
listed the plaintiffs as “bad” operators, and alleged on the website 
that the plaintiffs had no respect for the environment and that they 
treated First Nations people poorly. The court noted that the 
website allegations by the defendants were ongoing and 
systematic. 

There was evidence at trial that over several seasons the website 
operated by the defendants had a significant impact on the number 
of customers obtained by the tour operators. The trial judge 
awarded $100,000 in the case of one plaintiff and $150,000 to the 
other together with punitive damages of $2,500 and $5,000 
respectively. The court found that the website publication was 
intended to harm the business of the claimants, either by removing 
them as competitors or inducing them to do business with the 
claimants. The court also noted that the defendants did not remove 
the offending material until compelled to do so by an interim 
injunction. This website publication therefore resulted in total 
damage awards to the two plaintiffs of $250,000 plus the small 
additional amounts for punitive damages. 



 

 

NEWSPAPER STORY: $210,000 – MANNO V. HENRY, 2008 BCSC 
738 

A community newspaper carried a news story under the headline: 
“Violence increasing with added grow-ops”. The story described 
increasing numbers of illegal marijuana growing operations in 
British Columbia and made explicit reference to the problem of 
violent robberies (“grow rip”) in which thieves attempt to steal the 
illegal crops from the operators. The story identified a property 
owned by the plaintiffs as one of several locations where attempted 
grow-op thefts had occurred. The newspaper published a 
photograph that showed three members of the plaintiff’s family 
apparently being questioned by the police after the reported theft. 
The articles indicated that the family members “did not cooperate 
with the police”. The trial judge found that the story, including the 
headline, photograph and caption would convey to the ordinary 
reader that the residents of the property had been carrying on a 
criminal marijuana growing operation, and that they had failed to 
cooperate with the police as a means of covering up their illegal 
activities.  

There was no marijuana growing operation on the property. The 
family members were innocent of any wrongdoing. There had been 
an attempted robbery at the property, but the two interlopers had 
fled. The newspaper did not advance a defence of truth with 
respect to the published allegation about the marijuana growing 
operation. It did plead truth, unsuccessfully, to the imputation that 
family members had refused to cooperate with the police. 

The story was republished on the newspaper’s website and 
remained accessible until seven months after the initial publication. 

The main defence on behalf of the newspaper was that the article 
did not identify any of the family members so as to give rise to 
liability for defamation. The address of the property was given, and 
three of the family members were clearly visible in the published 
photograph. The court found that while the family members were 
unnamed, there was sufficient information in the article to lead 
reasonable persons to understand that the plaintiffs were the 
persons referred to as the “residents” of the property. In assessing 
damages, the court took into account that a defence of “truth” was 
not pleaded in relation to the grow-op imputation, but the judge 



 

 

noted that the defendants “nevertheless continued to raise at trial 
implications of unsavory activity” on the part of one family 
member, which the judge stated was not warranted by the 
evidence. There was no apology. There was evidence that there 
had been negotiations between the parties over the content of the 
apology, but in the final result no apology was published. In this 
case the judge makes clear that “had an apology been published I 
would have given it effect in reducing the plaintiffs’ damages”. 
The judge awarded general damages to each of five family 
members, ranging from $30,000 to $55,000 each – totalling 
$210,000. There was no award to a sixth member of the family on 
the ground that she was not shown in the photograph and nor did 
other evidence establish that readers would have connected her to 
the property. 

At trial there were additional awards totalling $100,000 in 
aggravated damages. The total trial judgment was therefore over 
$300,000.  

The remaining individual awards to each plaintiff are well within 
the mid-range of “usual” damage awards in British Columbia. This 
case points to the risk that a single publication may affect the 
reputation of each member of a large group – and where that 
occurs each individual may have a right to recover damages. 

ACROSS CANADA:  
OTHER VERY LARGE AWARDS: 2001 TO 2011 

In other Provinces across Canada since 2001 there have been 
relatively few very large awards in defamation cases. Two of these 
large awards are decisions from Ontario. A third case is Young v. 
Bella, [2006] 1 S.C.R. 108, a jury award from Newfoundland 
upheld by the Supreme Court of Canada in 2006. The 
Newfoundland case is noteworthy not only because of the size of 
the award. It is significant because while it involved injury to 
reputation, the claim was based not on defamation but was 
successfully advanced as a claim in negligence. 



 

 

ATTACK ON COFFEE FRANCHISOR: $500,000 — SECOND CUP 
LTD. V. EFTODA (2006), 41 C.C.L.T. (3D) 111 (ONT. S.C.J.) 

The defendants issued seven defamatory fliers which falsely 
alleged that Second Cup, a coffee franchisor, was one of the “most 
unprincipled” franchisors operating in Canada and alleging 
exploitation, deception and fraud. The defendants engaged in a 
campaign of contacting franchisees and issuing defamatory 
statements against Second Cup and its executives, and encouraging 
franchisees to sue the franchisor. Second Cup was put to enormous 
expense to defend the allegations. The defendants refused to retract 
or apologize. The court described the defamation as a “vicious war 
of vituperative attacks”. Addressing the appropriate level of 
damages, the court noted at paragraph 40: 

It has been observed that a company cannot be 
injured in its feelings and therefore damages may be 
small in commercial terms, unless the defendants’ 
refusal to retract or apologize makes it possible to 
argue that the only way in which the reputation of 
the company can be vindicated in the eyes of the 
world is by way of a ‘really substantial award of 
damages’. (see: Walker v. CFTO (1987), 59 O.R. 
(2nd) 104 at para. 26 (per Robins J.A. for the Court) 
quoting with approval from Carter-Ruck, Libel and 
Slander (3rd Edn.) 1985 at pp. 156-157). 

The Second Cup case is an instructive example of how the courts 
may assess a very high level of damages to compensate a corporate 
plaintiff, especially in a case of a business like a franchisor that 
“exists on its reputation”: 

I am satisfied that ‘a really substantial award of 
damages’ is required in this instance, having regard 
for the defendants’ complete lack of retraction and 
apology and the need to clearly demonstrate to the 
community the vindication of the plaintiff’s 
reputation. In view of the fact that Second Cup 
exists on its reputation, defamatory statements such 
as are present in this case serve to erode the 
confidence of the public, no less because it is a 
corporation rather than an individual (para. 44). 



 

 

INTERNET DEFAMATION AND EXTORTION CAMPAIGN: $400,000 - 
REICHMANN V. BERLIN ET AL, 2002 CARSWELLONT 2278, [2002] 
O.J. NO. 2732 (ONT. S.C.J.) 

The plaintiff was a successful businessman. The defendants over a 
period of three and a half years used seven different websites to 
disseminate false allegations that the plaintiff attempted to cheat an 
innocent man out of a multi-million dollar inheritance. Imputations 
were of the most serious kind that alleged dishonest and 
dishonorable conduct. The background was that two of the 
defendants had been involved in a lawsuit with a third party 
concerning an inheritance. The defendants lost that lawsuit and 
wrongfully blamed the plaintiff for their loss. They demanded 
compensation from the plaintiff and threatened to disseminate their 
false accusations if their demands were not met.  

The judgement was awarded following an undefended trial which 
the court heard oral and documentary evidence on liability and 
quantum. The court awarded $250,000 general damages and the 
court also awarded $50,000 against each of the defendants for 
aggravated damages, and a further $50,000 punitive damages 
against each defendant. The conduct of the defendants was 
malicious because it was motivated by a desire to extract money 
from the plaintiff. The total judgment was $400,000. 

ERRONEOUS REPORT OF CHILD ABUSE: $839,400 – YOUNG V. 
BELLA, [2006] 1 S.C.R. 108 

This $839,400 jury award in Newfoundland included $430,000 
nonpecuniary damages, as well as future loss of income in the 
amount of $314,000 and past loss of income of $47,000. The claim 
was not based on defamation. It was based on the tort of 
negligence, including negligence causing economic loss. 

The plaintiff was a student at Memorial University taking courses 
towards her goal of being admitted to the School of Social Work. 
In a term paper submitted to her professor she included reference 
to a “case study” relating to sexual abuse. The case study was 
taken from a textbook but a footnote providing the source was not 
included in the essay. The professor speculated that the case study 
was perhaps a personal confession by the student of having 
sexually abused children that she had babysat. The professor failed 



 

 

to seek any clarification from the student. Instead she reported the 
matter to the Director of the School of Social Work, and thereafter 
a report was sent to the Child Protection Services, to the RCMP, 
and to at least ten social workers in various communities. The 
student’s career plans were ruined. More than two years passed 
before the plaintiff even discovered that the reports existed which 
falsely portrayed her as suspected of child abuse. 

This decision provides a caution that circulation of injurious 
reports that cause injury to reputation may in certain circumstances 
be based on negligence. The significance of this is that some 
defences available in defamation, such as qualified privilege, are 
not available to a claim based on negligence. The Supreme Court 
of Canada acknowledged that “the possibility of suing in 
defamation does not negate the availability of cause of action in 
negligence where the necessary elements are made out.” Generally 
speaking a claim of negligence can only be advanced where a 
relationship between the defendant and claimant (in this case 
between a professor and her student) is sufficiently close that it 
gives rise to a duty to take reasonable care that information being 
distributed is accurate.  

This result follows the approach in Spring v. Guardian Assurance 
plc [1994] 3 All E.R. 129, (H.L.), where the English Court decided 
in the case of a letter of reference sent by an employer concerning 
a former employee that the relationship between employer and 
employee was sufficiently close to give rise to a duty of care, and 
damages were awarded in that case based on negligence rather than 
defamation. That approach has been followed in other decisions 
across Canada, including British Columbia. 



 

 

SUMMARY 

The past ten years confirms that very large damages in defamation 
cases in British Columbia are relatively rare. We can count only 
five cases since 2001 in which the damage awards were $200,000 
or higher.  

In contrast most damage awards for defamation in this Province 
remain between $10,000 to $40,000 at the lower end of the range 
and up to $150,000 at the higher end of what we have referred to in 
this review as the “conventional range”. The overwhelming 
majority of assessments fall within the “low” ($10,000 to $40,000) 
and “mid-level” ($60,000 to $80,000) range, with relatively few at 
the higher level ($100,000 to $150,000). 

As to what explains the wide differences in the level of damages, 
the seriousness of the wrongful imputation (the content of the 
defamatory words) is one factor. But rarely does the content alone 
explain the level of damages. 

The scope of publication is another well recognized factor. Mass 
media dissemination (and distribution by Internet) is a key factor 
that may - and in many cases will - escalate damages. 

But a third cluster of factors – which appears to be most significant 
in moving cases to the highest level of damages - concerns the 
conduct and motives of the defendant both during and after 
publication and even after the commencement of litigation. In 
cases where there is a persistent, willful and repeated pattern of 
publishing known falsehoods (or publishing statements with 
reckless indifference to whether they are true or not) the highest 
level of damages is more likely to result. Other instances of very 
high levels of awards have been made where defendants by their 
conduct even after the start of litigation have tended to aggravate 
the injury, humiliate or insult the claimant: in such cases the courts 
have acknowledged that only a very high level of damages may be 
sufficient to achieve the “vindication” of reputation which is one of 
the key purposes of a damages award in a defamation case. 

Three of the recent very large awards in British Columbia (Ager v. 
Canjex Publishing Ltd. (2005), WeGo Kayaking Ltd. v. Sewid 
(2007), and Newman v. Halstead (2006)) involved electronic 



 

 

media. But caution must be taken in assuming that Internet and e-
mail has generally escalated the level of damages. During the past 
ten years there have been many other defamation decisions 
involving the Internet and e-mail. In the vast majority of those 
cases there is nothing to suggest that publication by Internet or e-
mail has resulted in a significantly higher level of damages than 
exists in other cases. Electronic media offers a potentially very 
large audience, and a large audience can increase the injury to 
reputation. But the mere fact of publication by electronic media in 
the absence of other aggravating factors has not generally lead to a 
higher level of damages. In the forthcoming second and third parts 
of this review of damage awards in defamation cases we will take a 
more detailed look at the more conventional range of damage 
awards, and we will look specifically at cases involving Internet 
and e-mail. 

The level of damages in many cases is determined by how a 
defendant responds and handles the matter after a complaint is first 
received. Decisions made immediately after the complaint and 
even decisions taken after the start of litigation can significantly 
affect the level of damages.  

 

 

© David Gooderham 



 

 

NOTES 

MAJOR DEFAMATION AWARDS IN CANADA: 1995 TO 2000 

There were two other very large awards shortly after Hill v. 
Church of Scientology of Toronto not mentioned above.  In 1997 
damages of $705,000 were assessed in the Alberta case of A.T.U. 
v. I.C.T.U., [1997] 5 W.W.R. 662 (Alta. Q.B.). That case arose out 
of a campaign by the defendant transit union to convince 
Greyhound employees, whose bargaining unit was the plaintiff 
union, to join the defendant. The publications in question were by 
newsletters and leaflets. The large award is explained, in part, by 
the fact that there were five plaintiffs – the union, the union local, 
and three individual union leaders. The largest single award was to 
one of the individual plaintiffs, who recovered $100,000 general 
and $50,000 punitive damages. 

In Hiltz and Seamone Co. v. Nova Scotia (Attorney General) 
(1999), 173 N.S.R. (2d) 341 (N.S.C.A.) the Nova Scotia Supreme 
Court awarded $300,000 in damages ($200,000 general damages 
and $100,000 punitive damages) against the Nova Scotia 
government for a libel published by an employee of the Provincial 
Department of Environment. That decision was affirmed on 
appeal. 

ACROSS CANADA: OTHER VERY LARGE AWARDS: 2001 TO 2011 

In 3 Pizzas 3 Wings Ltd. v. Iran Star Publishing, 2003 CarswellOnt 
6703, the Ontario Court awarded $750,000 damages in favour of a 
corporate plaintiff and $75,000 to an individual plaintiff. The 
judgment was taken in default. Brief reasons for judgment indicate 
only that the defendants carelessly published untruths knowing that 
it would significantly harm the business reputation of the plaintiffs. 
In view of the limited available information on this claim it is not 
included in the discussion above. 

Grant v. Torstar Corp., [2009] 3 S.C.R. 640, is a very important 
recent decision by the Supreme Court of Canada that develops a 
new defence referred to as “responsible communication on matters 
of public interest”. The result of this decision is to modify 
defamation law in Canada with respect to media or other published 
communications when the subject matter is one of “public 



 

 

interest”. In this case the claim arose out of a story published in the 
Toronto Star in 2001 relating to the approval process that permitted 
the construction of a golf course on private land. At trial a jury 
awarded general, aggravated and punitive damages totalling 
$1.475 million dollars against the newspaper defendants. 
Following appeals to the Ontario Court of Appeal and the Supreme 
Court of Canada, the jury award at trial was set aside. A new trial 
was ordered. While this award was set aside as a result of the 
appeal process, it is an indication of the potential for high level 
damages in defamation cases.  The appeal judges did not address 
the appropriateness of the amount of the damages. 



 

 

KINDS OF DAMAGES 

“Aggravated damages” are a type of compensatory damages, 
although they are not awarded in every case: 

“Aggravated damages may be awarded in circumstances where the 
defendants’ conduct has been particularly high-handed or 
oppressive, thereby increasing the plaintiff’s humiliation and 
anxiety arising from the libellous statement. The nature of these 
damages were aptly described by Robins J.A. in Walkers v. CFTO 
Ltd., supra, in these words at p. 111: 

Where the defendant is guilty of insulting, high-
handed, spiteful, malicious or oppressive conduct 
which increases the mental distress – the 
humiliation, indignation, anxiety, grief, fear and the 
like –suffered by the plaintiff as a result of being 
defamed, the plaintiff may be entitled to what has 
come to be known as “aggravated damages”. 

These damages take into account the additional harm caused to the 
plaintiff’s feelings by the defendant’s outrageous and malicious 
conduct. Like general or special damages, they are compensatory 
in nature. Their assessment requires consideration by the jury of 
the entire conduct of the defendant prior to the publication of the 
libel and continuing through to the conclusion of the trial”. 

(Hill v. Church of Scientology of Toronto, [1995] 2 S.C.R. 1130, 
paragraphs 188 and 189) 

Aggravated damages are only awarded where there is finding 
that the Defendant was motivated by actual malice. 

Another category of damages is “punitive damages”, which are 
more rarely awarded in defamation cases: 

“Punitive damages may be awarded in situations 
where the defendant’s misconduct is so malicious, 
oppressive and high-handed that it offends the 
court’s sense of decency. Punitive damages bear no 
relation to what the plaintiff should receive by way 
of compensation. Their aim is not to compensate the 



 

 

plaintiff, but rather to punish the defendant…They 
are in the nature of a fine which is meant to act as a 
deterrent to the defendant and to others from acting 
in this matter”. 

(Hill v. Church of Scientology of Toronto, [1995] 2 S.C.R. 1130, 
paragraph 196) 

 

 

© David Gooderham 



 

 

DEFENCES AVAILABLE IN  
DEFAMATION CLAIMS 

All cases discussed in this review are examples of defamation 
actions that proceeded to trial and resulted in findings of liability 
against the Defendants with resulting damages awards. 

In the same period, there have been many other defamation claims 
that went to trial where the claims were ultimately dismissed at 
trial or after appeal. Any balanced view of the risks to persons 
involved in communications must take into account the application 
of important defences in defamation cases and how those defences 
operate. 

Defence of Truth 

Truth (also referred to as “justification”) is a complete defence. 
However it is an exacting defence and operates under rigorous 
rules. If a statement conveys a defamatory meaning there is a 
presumption that the words are untrue. The burden of proof is on 
the defendant to call evidence that establishes the words are 
accurate. A wholly unfounded plea of truth – and especially where 
it is maintained unsuccessfully through to the end of trial – can 
result in a higher level of damages. 

Qualified Privilege 

Qualified privilege provides a complete defence (even with respect 
to a defamatory statement that turns out to be untrue) provided the 
defendant can establish that the communication was made on an 
occasion of qualified privilege. An occasion of qualified privilege 
exists when the defendant has a duty or interest to communicate 
information to the recipient and the recipient has a corresponding 
“legitimate” interest to receive the information. The underlying 
principle is that full and candid communication should be 
encouraged and protected in certain situations. The key 
requirements are as follows: 

• The occasion must be one of qualified privilege. A 
court must be satisfied that the defendant had a duty – 
legal, social, or moral - to make the communication 
and that the recipients had a legitimate reason to receive 



 

 

the information. Qualified privilege can also arise in 
other situations including when a person is responding 
to an “attack” on his own reputation or interests. 

• The communication must have been made without 
malice. If a defendant’s dominant motive in 
communicating information was “vindictiveness” or a 
desire to humiliate or injure (rather than to discharge a 
duty or need to communicate information) then there 
will be a finding of “actual malice” and the defence of 
qualified privilege will fail. In many cases absence of 
malice is established by showing that the defendant 
“honestly believed” the truth of the statement. A 
finding that a statement was made with “reckless 
indifference” as to whether it was true or not can result 
in a finding of actual malice. Once it is established that 
the occasion is one of qualified privilege, the burden of 
proving actual malice is on the plaintiff. 

• It can turn out that some of the recipients of a 
communication did have the necessary “legitimate 
interest” to receive the material but that copies were 
distributed to other persons who had no proper interest. 
In that situation an award of damages will be limited to 
the injury caused by circulation of the material to 
persons who had no legitimate interest to receive it. 

• As a practical matter in handling sensitive information, 
effective risk management focuses on who (inside or 
outside an organization) should receive material that 
contains potentially defamatory content. And even after 
a complaint is received there can be real advantages in 
taking immediate steps to prevent republication or 
further distribution of material until the merits of a 
complaint can be considered. 

Fair Comment 

This is the important defence that safeguards freedom of 
expression on political and social issues and on any subject of 
public interest. A defence of fair comment can only succeed if the 
following conditions apply: 



 

 

• A court must accept that the words are recognizable as 
an expression of “comment” or opinion. “Comment” 
may include any statement of conclusion, inference, or 
observation that in context can be recognized as an 
evaluation, critique, or commentary; 

• Comment must be based on facts and the stated facts 
must be true. The defendant has the burden of proving 
that the facts are true. The facts must be set out in the 
published material or must be sufficiently referred to in 
the text so that they are made known to the reader; 

• The comment must satisfy the following objective test: 
could any person honestly express the opinion on the 
proved facts?; 

• The subject matter of the “opinion” must be one that is 
of “public interest”; 

• The defence of fair comment is defeated if the plaintiff 
proves that the defendant was actuated by “actual 
malice”. 

In some cases that proceed to trial on the defence of fair comment 
the key issue is often whether the words are “recognizable” as an 
expression of opinion. The fair comment defence fails if the court 
decides that the words are merely a “bare statement of fact”. An 
untrue statement of fact cannot be protected by fair comment. 

The defence of fair comment was the subject of a recent decision 
by the Supreme Court of Canada in WIC Radio Ltd. v. Simpson, 
[2008] 2 S.C.R. 420 (an appeal from British Columbia) where one 
of the key elements of the defence was broadened. Formerly the 
law required that the comment must be an honest expression of the 
defendant’s own opinion. It is now sufficient for the defence to 
satisfy the court that the comment is one that “any person” could 
honestly express on the proven facts. 

Responsible communication on a matter of public interest 

As a result of the recent decision of the Supreme Court of Canada 
in Grant v. Torstar Corp., 2009 SCC 61 a new defence is available 
in defamation cases in certain situations. The new defence will 



 

 

have particular application in circumstances where the media or 
other persons publish information to the general public, and where 
the facts turn out to be untrue. Provided the subject matter of the 
publication meets a test of being of “public interest” and the 
defendant exercises due diligence prior to publication to ensure 
that the facts are accurate, there may be a complete defence. This 
new defence is known as “responsible communication on matters 
of public interest”. This is a significant expansion of the protection 
available to defendants because, formerly, the defence of fair 
comment only applied where the complained of words were 
recognizable as expressions of “comment” or opinion. The new 
defence applies even to factual statements that turn out to be 
untrue. But the defence will only be available provided the 
defendants can establish that they acted responsibly in attempting 
to verify the information. The degree of care required to meet that 
test will depend on the seriousness of the allegation, the public 
importance of the matter, the urgency of the matter, the reliability 
of the source(s), and may take into account other factors including 
whether the claimant’s side of the story was included in the report. 

 

 

© David Gooderham 


